Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den styrkede pædagogiske læreplan og evaluering

Evaluering af den styrkede pædagogiske læreplan forår 2021 for det fælles pædagogiske grundlag om leg og læring, samt Læreplanstemaet sprog og kommunikation herunder:

 

Alle dagtilbud i Ringsted Kommune har i foråret 2021 evalueret arbejdet med den styrkede læreplan med fokus på to udvalgte indsatsområder. Evalueringen af den styrkede pædagogiske læreplan skal udarbejdes inden 1. juli 2021 og offentliggøres på dagtilbuddets hjemmeside.

Det ene tema er leg og læring, som er en kobling af to af områderne i det fælles pædagogiske grundlag og det andet tema er kommunikation og sprog, som er ét af de seks læreplanstemaer i den styrkede pædagogiske læreplan.

Herunder er evalueringen af arbejdet med leg og læring, samt sprog og kommunikation som knytter sig til følgende overordnede mål i Ringsted Kommune:

  • At alle børn fremmer deres fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet
  • At alle børn, i kraft af analyser og eksperimenter, omsætter deres erfaringer og oplevelser til ny viden og nye indsigter
  • At alle børn får mulighed for at udvikle sprog, der bidrager til at de kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden
  • At alle børn gradvist udvikler sprog, så de opnår erfaringer med at sprogliggøre tanker, behov og ideer til brug i lærende, reflekterende og kreative fællesskaber
  • At børn i Ringsted Kommune udvikler et alderssvarende sprog der svarer til landsnormen for 3 årige og 5 årige.

 

I Sneslev Landbørnehus tager det pædagogiske personale ansvar for børnenes udvikling, læring og dannelse med legen som udgangspunkt.
Vi mener, at legen er et grundlæggende element i ” børnelivet ”og vi ser mange læringsmuligheder i legen. Derfor prioriterer vi at give plads og tid til børnenes frie leg.
I legen stimuleres og udvikles børnenes personlige, sociale, sproglige, motoriske og børnekultur-eller kompetencer, både når de leger alene og når de voksne inspirerer til en leg.
Vi bliver dagligt mindet om, at børnene leger for alvor og at det er med det udgangspunkt, at vi skal møde dem og være lyttende/ nysgerrig over for deres perspektiv.
Vi lægger vægt på et godt børnemiljø, hvor børnene lærer at omgås hinanden med gensidig respekt og på, at børnene bliver bevidstgjorte om deres følelser og interesser. At de bliver i stand til at skabe relationer til andre, samt at udtrykke sig alsidigt, ved at bruge sprog, sang, leg og fantasi.
Vi arbejder med at give børnene medbestemmelse i forhold til børnekulturen i børnehuset. På denne måde forsøger vi at give børnene så stort ejerskab som muligt, for på den måde at skabe et fællesskab, som alle føler de er en del af.
Vi har fokus på, at børnene ved, hvor de har de voksne, at de kan få hjælp anerkendelse, hvis de har brug for det. at de kan få et “knus”, ikke kun hvis de er kede af det, men også et skulderklap for at vise at ”du er god nok eller at det er godt det du gør “.

 

I kan se hele vores evaluering i PDF filerne nedenfor. 

 

Evaluering etc. fra 2022-2024 er på trapperne.